inca un articol despre cancerul la san?


Îmi doresc să iţi captez atenţia cu acest subiect, cu acest titlu, indiferent daca eşti femeie sau bărbat.Pâna la urma este o boală la fel ca oricare alta, de care ar putea suferi mama ta, sora sau soţia ta.Aş vrea sa citesti acest articol cap-coadă.Eu nu l-am scris pentru a vă speria, l-am scris pentru că fiecare dintre noi trebuie sa inţeleaga că autoexaminarea sânilor cât mai des posibil este indispensabilă şi că depistat precoce, cancerul de sân poate fi tratat iar rata de supravieţuire este de aproape 100%.

Nu este nici primul şi nici ultimul articol despre cancerul de sân la femei.Draga mea, sunt sigură că cel puţin odată , poate din curiozitate sau din dorinţa de informare ai dat search pe internet, unde ai gasit aproximativ 250 000 rezultate pentru „cancer la sân”,  să iti poţi face o idee despre aceasta boală.  Cancerul de sân exista, spre dezamagirea noastra, este realitate si ucide cât mai multe femei în fiecare an , spre nefericire acestea fiind din ce in ce mai tinere.

Am fost sfătuită sa îmi schimb o mare parte din viaţă.Pentru o perioadă destul de lungă de timp am reuşit sa îmi schimb stilul de alimentatie intr-unul mai sănătos,( începusem să zâmbesc mai des, alergam de câteva ori pe săptămână, eram în facultate şi nornal ca făceam efort fizic in fiecare zi) doar ca am avut mai apoi o perioada mai dificilă şi am ales sa revin la fostele mele obiceiuri culinare. Pe zi ce trecea mă trezeam ca aveam din ce in ce mai multe si mai diverse pofte pentru diferite preparate si semipreparate nesănătoase.Poate că mă scuz , dar aveam destule pe cap încât am uitat de mine si de fosta mea stare de bine..o mare greşeală!

Mi-a trebuit foarte mult timp să îmi fac curaj sa citesc câteva materiale despre cancerul la sân. Nici acum nu cred ca mi-am gasit curajul acesta, doar ca am intrat sa ma informez fugitiv, nu prea mult ca nu ma face sa ma simt bine, la fel cum stiu că nu vă face nici pe voi să fiti ok..De fapt am citit câte puţin , câteva zile la rând.Îmi este greu sa ma gândesc ca doar prin faptul că sunt femeie pot dezvolta acest tip de cancer.Mă doare sufletul înauntrul meu că şi în acest moment există atatea femei care acum descopera cancerul, sau care poate…Nici eu nu imi doresc sa mi se intample asa ceva, la fel cum nu iti doresti nici tu pentru tine si pentru fiica ta. Nimeni nu a descoperit inca din ce cauze apare cancerul la san , nu este niciun vaccin, in intampinarea bolii venind doar tratamentul medicamentos administrat mai ales in faza incipienta a cancerului.Este de asemenea cert ca depistat timpuriu exista sanse de scapre din fata bolii..Noi ne speriem numai la auzul acestu cuvant din 6 litere „cancer” si nu ne mai trebuie nimic altceva sa intram intr-o stare de neliniste pentru cateva momente. Nu aveam de gand sa vorbesc vreodata despre asta de la varsta mea, dar realitatea ramane realitate si nu e nimeni langa noi care sa ne trezeasca din asa ceva , sa ne tina in brate si sa ne spuna ca a fost doar un cosmar.

STATISTICĂ:

La femei, cancerul de sân are cea mai mare incidenţă în rândul populaţiei: 1 din 8 femei riscă să fie diagnosticată cu cancer la sân.În lume, la fiecare 3 minute o femeie este diagnosticată cu cancer la sân şi la 14 minute o femeie moare din cauza acestei boli. În Romania este boala oncologică cu cele mai multe victime în rândul femeilor.

Mamografia este o metodă de examinare a sânilor ce scade mortalitatea in rândul populaţiei bolnave cu aproximativ 35%, iar autoexaminarea sânilor facută inafara cabinetului medical scade mortalitatea cu 10-15%.

. Factori de risc

Factori endogeni

Factori genetici

Riscul unei femei de a dezvolta un cancer mamar este dublu faţă de populaţia generală dacă o rudă de gradul I a avut această boală.

Factori endocrini

Studiile epidemiologice, experimentale şi clinice au demonstrat că hormonii joacă un rol major în etiologia unor cancere. În cazul cancerului mamar, un factor de risc îl reprezintă expunerea prelungită la extrogen şi progesteron. Mulţi dintre factorii de risc (menarha timpurie, vârsta înaintată la prima sarcină, durata lungă a vieţii reproductive) implică o lungă perioadă de expunere la extrogeni. Un alt factor de risc îl reprezintă tratamentul hormonal.

Factori exogeni

Radiaţiile

Expunerea la radiaţii ionizate, mai ales la doze de 100 razi sau mai mari, în principal dacă se produce în adolescenţă, creşte incidenţa cancerului mamar.

Dieta

Cercetările din ultimii ani au relevat rolul alimentaţiei în cancerogeneza cancerului mamar.

Alţi factori:

  • vârsta de peste 45 ani
  • standard socio – economic ridicat
  • stresul

Persoanele care trăiesc sub un stres cronic sau acut şi intens sunt mai susceptibile pentru o serie de boli. Printre primii cercetători care au studiat statistic relaţia stres – cancer a fost Snoro, care în 1983 face un studiu statistic la femeile cu cancer şi constată că 156 din 250 din femeile care se prezentau cu cancer mamar, uterin aveau în antecedente situaţii traumatizante, ca de exemplu pierderea unei persoane apropiate. (Fallowfield, 1991). De asemenea, studiile retrospective pe pacienţii cu cancer sugerează că aceştia au resimţit un nivel ridicat de stres înainte de diagnosticare (Taylor,1991)

Stresul apare ca factor important atât în etiologia bolii cât şi în progresul acesteia

  • Factori de personalitate

Rolul factorilor de personalitate în dezvoltarea cancerului a fost emisă de şcoli. Astăzi relaţia personalitate – boală este amplu studiată.

În cazul cancerului, există două tipuri de abordări ale relaţiei personalitate – cancer, o abordare generală şi una specifică. Abordarea generală afirmă existenţa unei vulnerabilităţi/rezistenţe generale care prin mecanisme psihologice pot facilita sau inhiba apariţia unor boli (Băban, 1997). Abordarea specifică încearcă identificarea unui profil de personalitate specific riscului pentru cancer. S-a conturat astfel tipul C de personalitate. Acesta este caracterizat prin negarea şi represia impulsurilor şi sentimentelor, mai ales a celor agresive şi ostile, exprimare emoţională redusă, tendinţe de sacrificiu de sine şi autoblamare, comportament submisiv cu scopul evitării conflictelor (Barraclough, 1999).Deoarece, în prezent, nu se cunoaşte cu precizie care sunt factorii care provoacă cancerul mamar, nu se poate discuta de un anumit mod de prevenţie. Totuşi, în situaţia în care cancerul de sân este depistat şi tratat în stadiile timpurii ale bolii, înainte ca aceasta să avanseze, afectând alte organe ale corpului, şansele de vindecare..

La femeile care au avut cancer la unul din sâni, riscul de a dezvolta cancer şi la celălalt sân este de trei ori mai mare decât cel uzual.Marea majoritate de tumori ale sânului sunt benigne, adică nu sunt neapărat canceroase.

Potrivit unor studii riscul pentru cancer poate creşte la femeile care:

– au un regim alimentar bogat în grăsimi.

În timp ce simptomele prezentate în continuare pot indica prezenţa unei leziuni care nu este cancer, orice modificare în aspectul sau sesizată la palparea sânului trebuie să fie comunicată în mod obligatoriu medicului pentru a stabili diagnosticul.

– formaţiune dură nedureroasă în glanda mamară

– formaţiune proeminentă în zona axilară sau sporirea volumului ganglionilor limfatici

– modificare în aspectul mamelonului (retracţie, ulcerizare)

– creşterea anormală a volumului şi formei unui sân

– modificare în textura tegumentului sânului

– scurgeri neobişnuite mamelonare

Riscul de a dezvolta cancer de sân creşte considerabil pe măsură ce femeia înaintează în vârstă.

Potrivit unor studii riscul pentru cancer poate creşte la femeile care:

– au un regim alimentar bogat în grăsimi.

– consumă alcool. Consumul zilnic de două sau mai multe porţii de băuturi alcoolice poate creşte riscul de apariţie a cancerului de sân la femei.

– nu fac exerciţii fizice. Deşi unele studii au sugerat faptul că activitatea fizică ar reduce riscul de apariţie a cancerului de sân.

În timp ce simptomele prezentate în continuare pot indica prezenţa unei leziuni care nu este cancer, orice modificare în aspectul sau sesizată la palparea sânului trebuie să fie comunicată în mod obligatoriu medicului pentru a stabili diagnosticul.

– formaţiune dură nedureroasă în glanda mamară

– formaţiune proeminentă în zona axilară sau sporirea volumului ganglionilor limfatici

– modificare în aspectul mamelonului (retracţie, ulcerizare)

– creşterea anormală a volumului şi formei unui sân

– modificare în textura tegumentului sânului

– scurgeri neobişnuite mamelonare

Riscul de a dezvolta cancer de sân creşte considerabil pe măsură ce femeia înaintează în vârstă.

Psihoterapia femeilor cu diagnostic de cancer mamar nu mai necesită nici o pledoarie. Ea trebuie să faciliteze stabilirea unei relaţii de parteneriat între paciente şi specialişti. Este foarte important ca specialiştii şi pacientele să colaboreze. Femeile bolnave trebuie încurajate, ajutate să devină parteneri egali ai specialiştilor.

Lasă un răspuns

